Annons
Annons

Curla dina barn till en hälsosammare frukost!

Den här veckan fokuserar jag på att skriva om bra frukostvanor i bloggen. Eftersom jag är mamma till 2 barn som numera har blivit tonåringar (16 och 18 år) så vet jag utmaningarna på morgonen…

En del ungar gillar att äta frukost men de allra flesta är trötta, griniga och det är ett ständigt tjat om att få i sig en frukost – eller hur?

Jag vill tipsa om hur jag har gjort under alla år från att mina barn var 2 och 4 år (då gjorde jag en rejäl kostförändring i familjen).

Annons

Jag började en plan, nämligen att ta bort så mycket socker och snabba kolhydrater som möjligt i frukosten. Det innebar att jag slutade med fruktyoghurt och köpte naturell (fet) yoghurt och blandade ut med lite vaniljyoghurt i början. Jag gjorde en egen god, rostad müsli till familjen och slutade att köpa sötade flingor. Jag började göra en god fruktsallad som fick stå i kylen och ställde fram på frukostbordet.

Ulrikamedbarn___028

Jag gjorde äggröra och serverade med färska jordgubbar och skivad kiwi och en favorit blev faktiskt att göra en skinkomelett och låta ost smälta över. Jag rullade i hop omeletten och skivade sedan till rullar som de kunde äta snabbt och lätt.

Det handlar om att curla barnen till hälsosamma alternativ genom att inspirera till mat som smakar gott, ser gott ut och ger energi istället för tar energi…

ägg

Jag säger inte att det har varit lätt alltid men i dag är jag glad för att jag har varit envis för mina tonåringar väljer själv sunda val idag och känner skillnad hur mätta de är om de äter en protein och fettrik frukost till skillnad från en frukost med mycket socker och snabba kolhydrater!

Omelettrulle_0003

Mitt råd är att:

-lägg lite mer tid på morgonen, gå upp 10 min innan familjen och gör i ordning frukost till barnen. Du får igen detta i framtiden!

-Se till att den nya, sunda frukosten ser god och smakrik ut så att man inte kan låta bli att smaka!

Ta en runda i butiken och läs på paketens innehållsdeklarationer. Kolla in hyllan med frukostflingor och müsli extra noggrant och försök på egen hand att göra ett bra val. I dag finns det ett fåtal bra flingor med lågt sockerinnehåll som innehåller råg och havre. Det finns fler osötade müslisorter och en del rostade varianter som är goda och har ett lågt sockerinnehåll, mellan 10 och 12 procent, och det kan vara ok.

Gå igenom vad som finns att välja på i yoghurthyllan och låt barnen få välja efter eget sunt förnuft. Gillar man fil, men tycker att den naturella är för sur, kanske man kan nöja sig med ett lågt sockerinnehåll av främst bär och frukt. Det finns alltid sämre och bättre alternativ och man behöver kanske inte välja det allra nyttigaste jämt. Tänk också på att de fullfeta varianterna som innehåller mellan 3 och 10 procent fett är mer mättande än lågfettprodukter och de är heller inte så sura i smaken. Det går också att välja en naturell yoghurt och blanda i frysta hallon eller jordgubbar. Ett annat tips är att välja naturell keso som innehåller mer protein än yoghurt och mättar mer.

Ulrikaaffären___060

Ta sedan en titt i brödhyllan. Leta efter bröd som innehåller surdeg och gärna mera råg än vete. Låt dig inte luras av nyttiga namn som ”grova” och ”fullkorn” utan lusläs innehållsdeklarationen. Det grova kan vara vetefullkorn och det bruna kan vara sirap… Försök hitta bröd som är bakade med hela korn, som innehåller linfrön, solrosfrön och pumpakärnor och som är utan tillsatt socker. Kanske har familjen inte kunnat enas om att välja det allra nyttigaste den första veckan, utan då får man ta det näst bästa till att börja med. Tänk på att planen är långsiktig.

Lycka till hälsar Ulrika

(0)
(0)

Kommentera

Annons

Senaste från Allas

Laddar