Annons
Annons

Måndagsfrågan – öka din förbränning med vattenfasta!

Måndagsfrågan Ulrika Davidsson

Dags för måndagsfrågan!

Hej Ulrika,

Jag har följt dina kostplaner med GI och LCHF i många år och har gått ner 11 kg. Det är jag väldigt glad för och jag älskar dina recept. Men…problemet är att jag har ytterligare 10 kg som sitter som berg. Jag upplever att min förbränning står still och trots att jag för matdagbok, äter strikt LCHF och tränar varje dag går jag inte ner i vikt. Min nya kost med lite kolhydrater har hjälpt mig mycket i mitt sockerberoende men jag är inte fri från sug och jag tänker mycket på mat hela tiden. Har du några tips hur jag ska få upp förbränningen samt slippa suget som sitter kvar?

Annons

Hälsningar Lena

Hej Lena,

Vad roligt att du gillar mina recept och att du faktiskt har tappat 11 kg!

Problemet du beskriver är en av de vanligaste frågorna jag får och jag har själv kämpat för att komma ner i en normalvikt så jag vet hur det känns – frustrerande!!!

Jag rekommenderar att du ska göra en VATTENFASTA under 4 dagar och sedan återgå till din lågkolhydratskost. Du kan sedan börja intresserad dig mer för 5:2 dieten och komplettera med 2 fastedagar i veckan för att öka din förbränning ytterligare. Dessa metoder går utmärkt att följa! Nedan har jag kopierat in delar av text från min bok om 5:2 som jag tycker att du ska läsa och påbörja genast.

Vattenfasta 4 dagar minus 4 kg

Att vattenfasta är en mycket god idé att starta ditt nya hälsoliv med! Framförallt gäller det alla som upplever det svårt att gå ner i vikt och inte får de resultat de önskar. Vid vattenfastan återställs en riktig hormonell balans i kroppen där vi frigör hjärnan och får igång fettförbränningen ordentligt. Jag rekommenderar att man vattenfastar 4 dagar för att sedan successivt trappa upp med proteiner, grönsaker och fett. Därefter är det betydligt lättare att hålla sig till en lågkolhydratskost och du har en förbränning på topp! Kroppen är faktiskt bättre utrustad för att klara av för lite mat än för mycket mat. Det som händer dessa dagar är:

Dag 1: Kroppen förbränner alla kolhydrater

Dag 2 och 3: Förbränner protein

Dag 4: Kroppen sparar på proteinet och börjar förbränna fett. 

Våra lyckohormoner!

Mekanismen bakom när hjärnan signalerar att den önskar sig socker och stärkelser går via hjärnans produktion av signalsubstanser. När du äter socker och stärkelser ökar produktionen av signalsubstanser som vi ofta kallar lyckohormoner och vi får en skön känsla i kroppen. Vi kan t ex bli på gott humör av att äta en chokladkaka och vi vet vad det menas med att tröstäta…

Många människor jag möter är beroende av att få i sig sötsaker, läsk och tycker att det är svårt att sluta med såväl kvällsmackorna och fikat. Man kan bryta detta mönster genom att göra en vattenfasta 4 dagar och programmera om hjärnan så att den inte efterfrågar framförallt socker i samma grad som tidigare. Då blir det lättare att följa den kostplan som du har bestämt dig för att genomföra.

En 4-dagars fasta är som att göra en service på bilen men nu handlar det om din kropp. Under dessa dagar går kroppen in i en reparationsfas och såväl blodtryck, kolesterol, blodsocker och insulin går ner samt att skadade celler repareras, kroppen avgiftas och nya hjärnceller bildas.

De första 4 dagarna

De första 8-12 timmarna efter sista måltiden använder kroppen mat som finns kvar i matspjälkningssystemet. Under de kommande 10 timmarna använder kroppen glykogen (kolhydrater) som finns lagrat i levern. 16-24 timmar efter sista måltiden måste kroppen börja producera glukos på något sätt och det lättaste sättet att göra det är att använda muskelvävnad. Det är bra om den mesta av denna tid är under natten då kroppen är i fullständig vila.

Morgonen därpå, dag 2, bör man vila väldigt mycket, precis som under alla andra dagar under en vattenfasta, men särskilt då. Någon gång under dag 2 börjar kroppen ändra om så att den mestadels använder fett som sin källa av energi. Det är nu matspjälkningssystemet kan börja vila. Alltså kommer alla gifter som blivit lagrade i fettet att börja försvinna. Detta är målet.

Under de tre första dagarna kan man känna av något som de flesta kallar hunger men känslorna i magtrakten beror på att kroppen arbetar med magen och tömmer den. Det kan också vara stressrelaterade känslor man känner, då de oftast uppstår i just magtrakten. Den äkta hungern brukar hos genomsnittet komma när kroppen inte längre har någon ”överflödig” vävnad att använda som bränsle. Det är en erfarenhet att känna hur kroppen beter sig under dessa 4 dagar och du kommer att bli förvånad hur du manövrerar din hjärna och tar kontroll. Kanske har du aldrig haft den kontrollen innan? Hjärnan kommer nu att acceptera dina val av matintag och inte fråga efter socker.

Du går ner ca 4-5 kg på dessa 4 dagar. Du går upp 2-3 kilo när du börjar äta du kommer att ha en bättre förbränning och en mer fungerande kropp efter fastan.

Så här gör du:

Dag 1 – 4                Drick ca 2-3 liter vatten eller mineralvatten, kaffe, te är ok samt 1 misosoppa per dag. Blir det för tufft kan du äta en gurka per dag (innehåller mest vatten)

Dag 5 och framåt                Återgå eller börja med en lågkolhydratskost

Nu bör du ha en högre färbränning, bättre hormonell balans samt du har bråkat klart med din hjärna om behovet av mat och framför allt snabba kolhydrater.

Själv gör jag en vattenfasta 3-4 ggr per år och jag älskar det. Lycka till hälsar Ulrika

 

(0)
(0)

30 kommentarer


 

Annons

Laddar