Annons
Annons

Sätt upp rimliga mål

Ett vanligt fel som många människor gör när de väl bestämt sig för att exempelvis gå ner i vikt, börja träna eller börja leva ett hälsosammare liv är att de sätter alldeles för höga mål. Det är absolut inget fel i att ha höga mål och ambitioner så länge oddsen för att man faktiskt ska klara av dem är realistiska.

Sätt upp olika typer av mål

Det första du bör göra om du vill förändra något i ditt liv är att sätta upp ett långsiktigt mål. Det kan handla om att du vill få mer energi och ork samtidigt som du går ner en klädstorlek och behåller den på lång sikt. För att nå det slutgiltiga målet är ett bra tips att du sätter upp några delmål på vägen. Det kan handla om små belöningar som du unnar dig själv i form av ett nytt klädesplagg, ett trevligt restaurangbesök eller något annat som du själv verkligen uppskattar. Allting går, så länge du har en tydlig målbild, rätt verktyg och är beredd att jobba lite.

För ingenting får du tyvärr gratis.

Involvera personer i din närhet

Det gäller att du är duktig på att motivera sig själv under resans gång. Det är även en bra idé att involvera andra personer i din närhet som kan stötta och peppa. Kanske kan ni sätta er ner och skapa egna mål tillsammans som ni sedan hjälps åt för att nå? Ditt mål kan vara konkret nedskrivet på ett papper eller så kan du bara ha en inre bild av dig själv som du önskar ska bli verklighet. Målet du kommer fram till ska vara rimligt och kännas bra för dig. Du får gärna delge ditt mål med din omgivning, din personliga tränare och/eller kostrådgivare för att få bra tips om hur du ska nå dit du vill. Så länge du har bestämt dig och är motiverad att sätta igång så har du en stor chans att lyckas förändra de saker hos dig själv som du har en önskan om att förbättra. Oavsett om det gäller att gå upp i vikt, ner i vikt, orka springa långt, få mer muskler eller bara bli piggare och gladare.

Allt går!


Annons